U heeft een woning in Almere gekocht, van harte gefeliciteerd! Het koopcontract is ondertekend, uw bedenktijd is voorbij en u doet geen aanspraak op de ontbindende voorwaarden, de koop is dus definitief. Het enige wat nu nog op u wacht is de eigendomsoverdracht van de Almeerse woning. De eigendomsoverdracht, ook wel overdracht genoemd, vindt plaats bij de notaris en u doet dit samen met de verkoper. U bent als koper verplicht een notaris in te schakelen omdat alleen een notaris de notariële akte op kan maken. Hoe u een geschikte notaris vindt, leest u in dit artikel van de Consumentenbond. De notariële akte bestaat uit de eigendomsakte en de hypotheekakte. Wij, van Vesta Makelaars, nemen u graag mee in het proces.

Stap 1. De inspectieronde

Als koper is het handig om een laatste inspectieronde door de woning uit te voeren. Zo kunt u zien of de woning volgens afspraak wordt geleverd. Zijn er roerende zaken die u bij de woning inbegrepen gekocht hebt? Denk bijvoorbeeld aan de zonwering, de keuken, koelkast of laminaat. Is de woning opgeruimd en heeft de verkoper alles mee? Treftt u tijdens de inspectie gebreken aan? Maak dan duidelijke afspraken over het herstel van deze gebreken en stel dit vast bij de notaris. Dit kunt u tegelijk met het passeren van de leveringsakte doen. De verkoper is aansprakelijk voor de gebreken die in de periode tussen het sluiten van de koopovereenkomst en het passeren bij de notaris ontstaan, dus maak als koper gebruik van uw recht.

 

Stap 2. Leveringsakte en hypotheekakte

Na de inspectieronde gaat u met de verkoper naar de notaris voor het tekenen van de leveringsakte, ook wel de transportakte genoemd. De verkoper overhandigt u de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht compleet. U bent nu de juridische eigenaar van een woning in Almere. Wat volgt is het tekenen van de hypotheekakte waarin de afspraken met de geldverstrekker vastliggen.

 

Wat is de rol van de notaris bij overdracht van een woning?

Over het algemeen geldt dat u, als koper, de notaris kiest en ook (meestal) betaalt. De notaris is de onpartijdige derde die de eigendomsoverdracht van de woning in Almere begeleidt. De notaris doet onderzoek naar de koper en de verkoper door bijvoorbeeld identiteiten na te gaan, te checken of er beslag op de woning ligt en of de verkoper rechtmatig eigenaar is van de woning die hij/zij verkoopt. Daarnaast bewaakt de notaris de financiële kant van de overdracht. Hierbij kunt u denken aan de inschrijving van de hypotheek en de betaling van de koopsom.

 

Wie betaalt wat aan notariskosten?

U, als koper, zal waarschijnlijk de notaris betalen, maar niet alles! Wat u als koper betaald, zijn de kosten die nodig zijn om eigenaar te worden van de woning in Almere. Denk hierbij aan de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten. De overige kosten, bijvoorbeeld de kosten die de notaris maakt voor het laten uitschrijven van de hypotheek uit het Kadaster, ook wel doorhalen of royeren genoemd, komen voor rekening van de verkoper. Wij, van Vesta Makelaars, bespreken in een ander artikel waar de verkoper op moet letten bij de overdracht van een woning in Almere.

 

Vesta Makelaars, uw makelaar in Almere

In tijden zoals deze kunt u een aankoopmakelaar goed gebruiken. Bent u opzoek naar een aankoopmakelaar of verkoopmakelaar in Almere die uw toekomstige droomwoning vindt? Zoek niet verder! Wij vinden het zeer jammer dat wij u de hand niet kunnen schudden wanneer we elkaar leren kennen, maar we zijn blij dat we u kunnen verder helpen met al uw woonwensen. 2021 biedt nieuwe kansen voor u op de woningmarkt en wij hopen uw helpende hand (op anderhalve meter) te zijn dit jaar. Schroom niet en neem contact  met ons op.