Het koopcontract is ondertekend, de bedenktijd is verstreken en de koper doet geen aanspraak op de ontbindende voorwaarden. U heeft uw woning in Almere definitief verkocht, van harte gefeliciteerd! Een huis verkopen in Almere gaat razendsnel met een verkoopmakelaar, en vooral nu met de krapte op de woningmarkt.

Het enige wat u nu nog wacht is de woning passeren, ook wel bekend als de overdracht van uw woning. U regelt samen met de koper de eigendomsoverdracht van uw Almeerse woning bij de notaris. De notaris stelt de notariële akte op, wat bestaat uit de hypotheekakte en de eigendomsakte (ook wel leveringsakte genoemd).

Er zijn nog een paar stappen in het proces die, wij, van Vesta Makelaars, graag met u delen om de overdracht van de woning vlekkeloos te laten voorlopen.

Een inspectieronde voordat de overdracht plaatsvindt

Voordat u en de koper richting de notaris gaan en de overdracht plaatsvindt, is het handig om nog een laatste inspectieronde uit te voeren. De koper kan tijdens deze inspectieronde zien of de woning in Almere  volgens afspraak geleverd wordt. Zoals:

  1. Hebben u en de koper afspraken gemaakt over (onroerende zaken die bij de koop inbegrepen zijn? Dan zorgt u ervoor dat deze zaken niet ontbreken. Laminaat, gordijnen en zonwering worden vaak meegenomen bij de koop van een woning in Almere.
  2. Zorg ervoor dat de woning volledig leeg en ontruimd is. De koper zal het waarderen.
  3. De standen van de gas-, water- en elektriciteitsmeters dienen te worden genoteerd. Zorg ervoor dat alles klopt.
  4. De elektrische apparaten die inbegrepen waren bij de koop moeten allen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan keukenapparatuur zoals de oven en een ingebouwde koelkast. Maar ook de lichtknoppen, elektrische ventilatoren en de verwarming/cv-ketel moeten werken.
  5. Check of het sanitair werkt en alle kranen het doen.
  6. Mocht de koper gebreken ontdekken in de woning, dan kunnen er meteen duidelijke afspraken gemaakt worden over het herstel hiervan. U kunt dit bij de notaris, tegelijk met het passeren van de levering

U kunt zich afvragen waarom u, als verkoper, verantwoordelijk bent voor de gebreken aan het huis nadat het koopcontract is ondertekend. In principe geldt dat u, als verkoper, aansprakelijk bent voor de gebreken die in de periode tussen het sluiten van de koopovereenkomst en het passeren bij de notaris zijn ontstaan. Zorg er dus voor dat er geen gebreken ontstaan in de tussentijd!

De overdracht: passeren bij de notaris

Als alles in orde is, is het officieel tijd voor de overdracht van uw woning in Almere aan de koper! Dit doet u bij een notaris, waar u en de koper de leveringsakte en de hypotheekakte zullen ondertekenen. Nadat alles ondertekend is, kunt u de sleutels aan de koper overhandigen en is de woning officieel van hen. Over het algemeen geldt dat de koper zelf de notaris kiest en betaalt. Dat betekent niet dat u als verkoper helemaal geen notariskosten heeft.

Wat betaal de verkoper bij de notaris?

De koper betaalt de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten. Alle kosten die nodig zijn om eigenaar te kunnen worden van de woning. U betaalt de overige kosten. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die de notaris maakt bij het uitschrijven van de hypotheek uit het Kadaster. Dit wordt doorhalen of royeren genoemd en moet verplicht door een notaris worden uitgevoerd.

Als u uw hypotheek al hebt afgelost, raden wij u aan de doorhaling vóór de overdracht te regelen. U bent dan vrij om zelf een notaris te kiezen die dit voor u doorvoert. Doet u dit op het moment van levering aan de nieuwe eigenaar? Dan zal de door de nieuwe eigenaar gekozen notaris de doorhaling verzorgen en bent u gebonden aan zijn tarieven. degoedkoopstenotaris.nl helpt u met het vinden van een geschikte notaris!

Uitbetaling

De hoop is natuurlijk dat u direct na de overdracht, de uitbetaling van de koopsom ontvangt. In praktijk gaat het anders. Er zijn namelijk een paar stappen die voorafgaand genomen worden door onder andere de koper en de notaris. Voor de eigendomsoverdracht maakt de koper de koopsom over naar de rekening van het notariskantoor. Zo stelt de notaris vast of alles klopt. Nadat het kadaster ook “groen” licht heeft gegeven dan wordt het geld doorgezet naar de bank. Zo kan de hypotheek worden afbetaald, mocht u die nog hebben lopen. Het geld dat u uiteindelijk ontvangt zal dan de koopsom min uw openstaande hypotheek zijn. Mocht u geen hypotheek meer hebben,  ziet u het geld over een paar dagen op uw rekening staan.

Vesta Makelaars, uw verkoopmakelaar in Almere

In tijden zoals deze kunt u een verkoopmakelaar in Almere goed gebruiken. Bent u opzoek naar een aankoopmakelaar of verkoopmakelaar in Almere die uw toekomstige droomwoning vindt? Zoek niet verder! Met Vesta Makelaars is uw huis verkocht binnen een mum van tijd, kunt u rekenen op een hogere opbrengst en onze duidelijke afspraken neemt u veel administratie uit handen. Het jaar 2021 biedt nieuwe kansen voor u op de woningmarkt en wij hopen uw helpende hand (op anderhalve meter) te zijn dit jaar. Neem contact  met ons op!